We moeten weer…

We moeten  weer …
Volgende week beginnen de scholen weer. De vakantie is voorbij. Tijdens de vakantieperiode heb ik me heerlijk gevoeld. Het was wel een andere vakantie dan andere jaren. Dit keer geen lange autoreis naar Italië maar daarvoor in de plaats een autoritje van slechts een uurtje naar Rhenen. Fietsen, wandelen, zwemmen, bowlen, roeien, historische plekken bezoeken allemaal dingen die ik heb kunnen doen in Rhenen. En niet te vergeten een heerlijk ambachtelijk ijsje eten. Nu ja 1, het waren er eerlijk gezegd wel meer.


Het ging allemaal heerlijk ontspannen en relaxed. Ik heb tijdens deze vakantieperiode heerlijk kunnen chillen. Dat voelt zo heerlijk en wil ik graag vasthouden. Maar ik weet dat het niet makkelijk is. Ik heb me al zo vaak voorgenomen om vaker te ontspannen, rustiger aan te doen, me niet zo druk te maken, ect…

Herkenbaar?

Voordat ik het weet ben ik weer met allerlei acties in de weer waarvan ik denk dat die nu moeten gebeuren; 
Ik moet een nieuwsbrief schrijven, 
ik moet nu toch echt die online opleiding afmaken,
ik moet mijn praktijk nog opruimen,
ik moet mijn kantoor nog opruimen,
ik moet mijn tafeltjes nog verven,
ik moet moet moet moet ……



Dit herkenbaar? 

Hoe vaak gebruik je niet het woord “ moeten ”. Misschien zeg je het niet altijd hardop maar hoe vaak komt dit woord wel niet in je hoofd. Regelmatige vraag ik aan ouders om er eens bij stil te staan ​​hoe vaak zij het woord “ moeten ” in hun gedachten hebben. Veel ouders zijn zich niet bewust van hoe vaak zij het denken. Ik herinner me nog dat ik voor het eerst deze vraag aan een ouder had gesteld en zij antwoordde dat zij nooit iets van haar zelf moest. Ik vroeg haar het toch eens bij te houden om te kijken of haar mening hierover klopte. Ze stond nog niet buiten of ze appte mij al dat zij al 2 “moet-gedachten” had bedacht.   

De scholen gaan weer beginnen. Veel kinderen kijken hier naar uit. Zien hun vertrouwde vriendinnen en vriendjes weer terug. Zij mogen weer naar school.
Dit geldt echter niet voor alle kinderen.  
Voor deze groep kinderen is het naar school gaan meer een Moeten. Zij zien er erg tegenop.
Misschien vanwege:
• Nieuwe onbekende leerkracht
• Onzekerheid of ze de nieuwe stof wel aankan
• Bang om weer gepest te gaan worden
• Bang om er niet bij te horen
• Bang om antwoord te geven op een vraag
• Bang om fouten te maken
• Bang om naar de nieuwe school te gaan


Als ouder voel je vaak machteloos staan ​​tegenover deze angsten. Je kind moet namelijk wel naar school. 
Maar mijn kind heeft last van:
• Driftbuien
• Hoofdpijn
• Buikpijn
• Misselijk voelen
• Huilbuien
• Angstige dromen
• Slecht slapen


Je hebt al geprobeerd om je kind te overreden met goede argumenten, je bent boos geworden, je hebt je afgewend van je kind (ze zoekt het maar even uit, niets helpt toch), je hebt straf gegeven en of beloond, en toch blijft dit gedrag terugkomen. 
Maar je wil je kind gelukkig zien, vrij, ontspannen, weerbaar, sociaal enz.

Dit kan!

Als ouder kan je hierin heel veel voor je kind doen en ik kan je hierin helpen. 

Reiswijze geeft al sinds januari 2006 begeleiding aan kinderen en jongeren met faalangst. Ik heb daarbij mijn eigen trainingen ontwikkeld namelijk “Positief Denken” en “Meer Durven Doen”. Uniek in de behandeling is de grote plaats die wordt ingenomen aan de begeleiding van de ouders in dit proces. 

Voor de ouders heb ik namelijk een aparte oudertraining ontwikkeld “ HOE ” waarin je als ouder leert op welke manier je je eigen kind kan ondersteunen. Na deze training die ik nu ook online aanbied, leer je als ouder; 

1. Wat je kunt doen is en hoe je het kan herkennen
2. Wat de oorzaken zijn van faalangst
3. Wat je als ouder kan doen om je positiever te laten kijken / denken
4. Hoe je in gesprek met je kind / haar eigen angsten onder ogen kan laten zien en kan helpen deze te overwinnen.

Alle vele ouders deze training gevolgd en zij geven allen aan dat zij veel tools hebben gekregen en dat zij nu niet langer machteloos voelen.

Aantal reacties:
Sandra: Ik wilde leren omgaan met mijn dochter als zij in paniek schiet of als zij thuiskomt met een onvoldoende terwijl zij goed geleerd gehad. Ik heb geleerd te luisteren, feedback te geven, wat ik tegen haar wel of niet kan zeggen. Hoe ik haar kan helpen. Mariska is een gepassioneerde trainster. Ze geeft een heldere toelichting. Wil je weten hoe je het beste kan communiceren met je kind, dan past deze training helemaal bij jou
Monique : Ik wilde handvatten krijgen zodat ik mijn zoon beter kan begrijpen op welke manier hij denkt en hier op in kan spelen. Ik heb veel tips gekregen om met mijn zoon om te gaan. Mariska is duidelijk, ze oordeelt niet. Geeft goede feedback.Ik heb veel tips van haar gehad. De groep heb ik als heel gezellig ervaren, de ouders vond ik open en respectvol naar elkaar. Iedereen probeerde elkaar ook te helpen met tips en tops. 

Ja ik wil ook dat mijn kind dit jaar ontspannen door kan komen, dat zij zich gelukkig, vrij en weerbaar mag voelen. Dat zij kan en durft te laten zien wie hij / zij is. Dat zij zijn / haar talenten kan laten stralen, dat hij / zij op school kan laten zien wat hij / zij kan.


Het kan. Meld je aan de voor één van de trainingen die ik dit schooljaar weer aanbied. Stuur een  mail  en je ontvangt een aanmeldingsformulier.

Wil je niet zo lang wachten en je nu al tips ontvangen, stuur mij dan een mail  en je ontvangt 3 weken een tip om je kind te ondersteunen. 
Je hoeft als ouder namelijk niet machteloos aan de zijkant te staan. 
Je kan wat doen.
NB: de tips zijn ook heel handig voor leerkrachten. 

1 tip geef ik nu al weg.
Tip 1:
Verander het woord ” moeten ” in kunnen / mogen . 
Luister naar het verschil in gevoelens die deze woorden bij je oproepen.
Blijf het een tijdje volhouden. 
Vraag je iedere keer af bij het woordje moeten, van wie? 
En wat gebeurt er als ik het niet doe?
Luister goed naar je antwoord. 

Ik wens iedereen een ontspannen schooljaar toe. 
  Mariska van der Meijs         


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *